pátek 31. října 2014

Pravý domácí jogurt

Výrobu domácího jogurtu jsem odkládala dlouho, stejně tak, jako tomu bylo u výroby pracího gelu. Pořád jsem měla za to, že bude jednodušší zajít na farmářské trhy a jogurt tam koupit. Teď již vím, že to byl názor mylný. Výroba domácího jogurtu vám zabere maximálně 15 minut. Je to snadné, rychlé a zároveň se naučíte zase něco nového.
Návodů a rad jak na to najdete na internetu spousty. Otázkou je, která je ta nejlepší a díky které dosáhnete toho nejlepšího výsledku v podobě extra eko, bio a zároveň chutného jogurtu.
V jednom jsem měla jasno a to, že nebudu zahušťovat. Ani sunarem, ani sušeným mlékem ani tatrovkou.
A tak jsem si vystačila pouze s 1 litrem mléka, dvěma lžícemi kvalitního bílého jogurtu, teploměrem a jogurtovačem.
Ze všech rad mě nejvíce zaujaly tyto dvě. A protože jsem nechtěla nechat nic náhodě vyzkoušela jsem rovnou obě varianty.

Varianta č. 1 (časově náročnější)
V hrnci jsem vyvařila všechny lahvičky i s víčky a naběračkou. Prý to tak mají pro biotické bakterie rády. Poté jsem ohřála mléko na 80 stupňů a nechala ho ochladit na 40 stupňů. Při této teplotě jsem mléko udržovala, zatímco jsem do něj vmíchala (pozor na hrudky) 2 lžíce kvalitního farmářského bílého jogurtu. Je zapotřebí takový jogurt, aby v něm bylo dostatek „dobrých“ bakterií. O mléku platí to samé. Ideálně přímo od farmáře a plnotučné. Takto připravené mléko jsem nalila do připravených lahviček, zašroubovala a vložila do předehřátého jogurtovače. Po 12 hodinách jsme se mohli těšit z výsledku

Varianta č. 2 (rychlovka)
Mléko jsem ohřála na 40 stupňů a přidala do něj 2 lžíce bílého jogurtu. Dala do lahviček a rovnou do jogurtovače. Opět na 12 hodin a hotovo.

Následně jsem porovnala obě várky a co se týče hustoty a chutě nepoznala jsem rozdíl. Je možné, že jogurty z první varianty vydrží v lednici déle. Bohužel tento test nebylo možno pro rychlou konzumaci provést :-) První varianta je vhodná v případě, že použijete nepasterizované mléko.

Můj tip:
  • rozhodně doporučuji investovat do teploměru. Stojí pár korun a ušetří vám spoustu tápání a případných omylů.
  • z poslední lahvičky jogurtu si ponechte 2 lžíce na výrobu další várky.
    pokud nemáte jogurtovač, prý se dají lahvičky zabalit hezky do peřiny, ideálně někde v blízkosti kamen či topení

Žádné komentáře:

Okomentovat